Helg igen?

Sitter hemma och fredagspluggar lite. Förkylningen är här för att stanna, men då kan man ju sitta inomhus och snora i sin ensamhet och få lite gjort samtidigt. Det kändes ju lite som att jag hade helg i onsdags när jag var ledig och så kom det en helg till nu, helt plötsligt. Inte mig emot.

Igår började vi patologin, alltså läran om det sjuka. Massor av sjukdomar ska gås igenom och vi startade med mag-tarmproblem. Coloncancer är ingen ovanlig cancersjukdom och idag tittade vi hur det kan se ut i mikroskåp. Nästa vecka ska vi få hänga med på cytologi, dvs punktionsmottagning, där människor kommer och tar små biopsier från sina knölar och annat som är misstänkt cancer. Alla de som kommer dit är livrädda att det ska vara något farligt. Jag tycker nästan att det ska bli lite spännande. Mest blir jag glad över att vi kan göra så mycket, ta prover från minsta lilla sak och få reda på vad det är och att vi oftast kan göra något åt det.


Bilden visar coloncancer, eller adenocarcinom som det kallas på läkarspråk. Pilarna visar en frisk bit, med normala körtlar och stjärnorna visar var celler har börjat dela sig alldeles för mycket och fel sorts celler är på fel plats, dvs cancer.


Nu är även biljetterna hem över jul bokade och betalde. Alla pratar om att SJ är så dyrt, och det måste vara för att jag lyckas hitta alla de billiga biljetterna. Tex. åker jag ner till Småland för 284 kr (Ganska dyrt, men då är det dagarna innan jul) och tillbaka till Stockholm för 95 kr, billigare än så blir det inte.

Ha en trevlig helt på er allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0