Den sjuka människan!

Ända sedan jag började på läkarprogrammet har vi läst om Den friska människan. Kurserna har därför med stor fantasi namngetts till Den friska människan 1, 2 och 3. I de kurserna har vi läst:
Cellbiologi -hur cellen fungerar
Biokemi -hur olika ämnen omsätts
Anatomi -kroppen struktur och namn på alla delar
Histologi -mikroanatomi, hur olika celler och vävnader ser ut
Fysiologi -kroppens funktioner

Givetvis har vi blandat in lite sjukdomar i de här ämnerna också. Ibland är det mycket lättare att förstå och komma ihåg om man har något att knyta an sin kunskap till. Men idag har jag gjort den sista tentan på DFM3 vilket betyder att jag är klar med hela Den friska människan.


Muskulus Sternocleidomastoideus -en av dagens tentafrågor

Ingen rast och ingen ro, imon startar Den sjuka människan. (Jag var ju i och för sig ledig hela eftermiddan.) Det ska vi läsa fram till jul nu och det är väl inte med jättemycket glädje jag ser fram emot att läsa Medicinsk och klinisk microbiologi, patologi och farmakologi. Men om jag tycker nu att det ska bli lite småtråkigt kanske jag blir positivt överraskad.

Känns iallafall kul att börja på ny kula och för att understryka det på riktigt har jag idag satt in alla papper från den gamla kursen pärmar. Ordning och reda ska det va, då mår människan bra. (Eller iallafall jag...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0