Räddar världen -en hjärna i taget

Det har visst varit skralt med inlägg här det senaste med nu kommer ändringen. Veckan har varit fylld med diverse grejer bland annat presentation av vår kristna skolgrupp Fokus på kåren, kvinnokonferanse i kyrkan, besök av min goda vän M, gudstjänst, och två MR-undersökningar. Jag är med i en forskningsstudie som undersöker "Känslors biologiska grund". Förra våren fick jag fylla i en enkät och lämna blodprov. Det skrev jag om här. Denna gången skulle jag genomgå två MR (Magnetkamera)-undersökningar och samtidigt kolla på olika bilder som skulle framkalla olika känslor hos mig. Ganska spännande. Men det var jobbigt att ligga helt still i över en timme, snacka om att vara stel efter.

Hursomhelst tänkte jag ikväll bjuda på en bild av min egen livs levande hjärna. Jag fick nämligen en DVD med bilder med mig hem.



Här ser man storhjärnan, med den högra och vänstra loben och ventriklarna i mitten av varje. Under den sitter lillhjärnan och där under kan man skymta hjärnstammen med de översta nackkotorna runt. På högra sidan är en del av mitt öra.

Det är allt jag tänker bjuda på idag. God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0