Ordförståelse

Lördag och jag är så osocial som jag bara kan. Tentaplugg i yttersta bemärkelse eftersom jag försöker att utnyttja varje minut jag är vaken. Passade på att ringa hem idag när jag ändå gick till skolan. Nu bloggar jag samtidigt som jag dricker kaffe. Ikväll ska det pluggas lite till. Jag har infört en ny term. Posttentamen. Den används när man pratar om saker som man ska göra efter tentan. Jag har börjat skriva en lista med saker som jag ska göra nästa helg. Oj, vad skönt det ska bli.

I torsdags hade vi vår sista föreläsning för denna termin. (Jag börjar min nästa termin nästa måndag). Den handlade om hur svårt det är att bli svensk. Föreläsaren pratade om hur svårt det är att lära sig svenska. Att när man väl har lärt sig grammatiken och orden så ska man betona orden olika för att få olika betydelse på dem. Som tillexempel tomten och tomten. Och anden och anden. Och vägen och väggen. Och hur lätt man läser "Ska vi bada naken?" istället för "Ska vi badda nacken?" Eller hur man förstår alla våra sammansatta ord. Försök själv att förstå ordet bidragsförskottsärende. Bi är ett djur som sticks, drag kan ha flera olika betydelser bland annat något man fiskar med osv.

Det bästa var ändå den här lilla dialogen:
Kan jag ställa paraplyet här?
Nej, ställ det i stället istället!



Nu ska jag ge mig ikast med blodcellerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0