Vem behöver flygplan?

Sedan ett tag har jag varit sugen på att åka utomlands. Det var ganska längesen jag var på någon semester och jag är bara allmänt sugen på en annan kultur. Idag har jag upplevt ett litet smakprov.

Jag satte mig på tunnelbanan och åkte 10 min nordväst. Vips, så var man i en annan värld, i en annan kultur och på en plats där man sticker ut. I förorten kallas den för Byn men vi känner den mer som Rinkeby. Platsen som mer än andra i Stockholm är förknippad med invandrare och segregering. 9 av 10 i Rinkeby har utländsk bakgrund. Då är det inte så konstigt att man inte har koll på den svenska kulturen.

Några timmar senare åkte jag hem igen. Tillbaka till mitt Solna som plötsligt kändes väldigt svenskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0