Den typiska vårdcentralpatienten

Kvinna i 40-årsåldern söker läkare på vårdcentralen för lite diffusa symtom. Trötthet, sömnlöshet, orkeslöshet, ont i huvudet, tryck över bröstet, mm.

Läkaren börjar gräva lite i vad orsaken kan vara. Tar blodtryck och kollar pulsen. Lyssnar på hjärtat. Allt normalt. Frågar vad hon jobbar med? Något administrativt. Inte riktigt heltid, man ska ju hinna med barnen också. Hur går det med barnen? Jo, bra. Men det blir ju mycket skjutsande och de ska ha med sig allt de behöver till skolan och så där. Mycket fritidsaktiviteter? Ja, barnen har ju det och jag vill att de ska ha det. det är viktigt att de får göra det som de tycker är roligt. Hur är det med mannen då? Jo, det är bra. Han jobbar mycket och sen spelar han golf ganska mycket. Det är nog jag som gör det mesta hemma och med barnen och så. Jag har kollat att det inte är något med hjärtat. Vad tror du själv att det är? Ja, jag är ju väldigt stressad. Jag kanske borde ha lite mer tid för mig själv. Och min man kanske kunde hjälpa till lite mer där hemma också.

Ja, vad säger man? Ibland kan patienterna bota sig själva.

image42

En annan typisk patient är en ganska ung person som kommer in och är förkyld. När började snuvan? Ja, det kom väl för fyra dagar sen och igår var det riktigt illa, det var därför jag ringde. Ok. Men det är bättre idag då? Ja, det är det. Det var värst igår. Ja, vi kan ju ta ett blodprov så får vi veta om du har någon infektion. Gå ut och sätt dig och vänta. Nja, jag tror inte att jag hinner det. Jag måste iväg och träna. Ska du iväg och träna? Med den förkylningen? Ja, kan man inte det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0